Watermelon

Product & Marketing Designer

Het bedrijf

Watermelon is een B2B SaaS bedrijf in Utrecht die de klantenservice voor andere bedrijven automatiseert door middel van AI Agents. Deze agents beantwoorden repetitieve klantvragen en kunnen eenvoudige taken verrichten, zodat bedrijven meer tijd over hebben voor vragen/acties die menselijke aandacht nodig hebben.

Design Debt Project

Ik begon bij Watermelon als stagair. Voor mijn meeloop stage kreeg ik de taak om de design debt van de Watermelon software te inventariseren en op te lossen. Design debt is het geheel van inconsistenties en fouten in de gebruikerservaring die ontstaan na verloop van tijd. Dit komt doordat een digitaal product groeit, verandert of snel wordt aangepast zonder dat de designs goed worden bijgewerkt. Dit was ook het geval bij de software van Watermelon. Watermelon stelt klanten in staat om AI Agents te bouwen, te testen en te integreren. Klanten gaven regelmatig feedback over de inconsistenties die zij daarbij tegenkwamen.

Design Debt Watermelon

In eerste instantie was mijn taak alleen om al de design debt te documenteren en te organiseren voor een andere designer. Die zou dan vervolgens de redesigns zou doen. Uiteindelijk heeft Watermelon mij uitgedaagd om dit zelf te doen. Ik ben deze vervolgstap gestart met een onderzoek naar de oorsprong van de design debt bij Watermelon; het bleek namelijk dat Watermelon geen functioneel design system had.

In Figma heb ik een volledig functioneel design system gemaakt met componenten die gebouwd zijn met categoriseerde variabelen zoals: kleuren, typografie, radius, strokes en een pixel schaal. Ik heb nieuwe componenten toegevoegd en ik heb bestaande componenten veranderd. Ook heb ik ze voorzien van de variabelen die ik in het functioneel design system had ontworpen. Op deze manier zijn alle details consistent gemaakt en kunnen ze gemakkelijk en snel verandert worden. Daarnaast maakte ik gebruik van properties en heb ik de componenten geprototyped door middel van onder andere 'Smart animate'.

Design System 2.0

Nadat ik het functioneel design system had gecreëerd, begon ik met het redesignen van Watermelon software. Ik gebruikte de componenten uit het functioneel design system en zorgde voor responsive interfaces door middel van auto layout. Ik ontwierp schermen op basis van consistentie, gebruikersvriendelijkheid en feedback van Alexander Wijninga (CEO). Het design system zorgde voor een consistente lijn tijdens het maken van de redesigns, zoals de voorbeelden hieronder.

Oude contacts functie

Nieuwe contacts functie

Oude statistieken functie

Nieuwe statistieken functie

Oude conversations functie

Nieuwe conversations functie

Om het project succesvol af te ronden maakte ik taken voor developers aan in Asana (task management software). De taken heb ik zo gecategoriseerd en gestructureerd dat ze eenvoudig door de developpers konden worden opgepakt. In de taken beschreef ik wat er veranderd moest worden en waarom. Ik heb de feedback van de developers gebruikt om de taken inhoudelijk te verbeteren. De met de developers afgestemde structuur en inhoudelijke beschrijving, hebben ervoor gezorgd dat mijn Design Debt Project makkelijk en snel te realiseren was.

E-book: AI Agents

Naast mijn design debt opdracht, heb ik mij ook bezig gehouden met marketing design. Ik heb de door Alexander Wijninga (CEO) geschreven tekst over AI Agents en hoe je deze in kan zetten in je klantenservice omgezet in een e-book.

Ik heb het boek vormgegeven en ik heb CTA's (call to actions)toegevoegd. Mijn opdracht was om het e-book zo aantrekkelijk mogelijk te maken en daarbij gebruik te maken van de Watermelon look & feel.

De CTA's zijn erop gericht conversie te vergroten. Geïnteresseerden wordt gevraagd om contact gegevens te delen voor het downloaden van het e-book. Dit heeft geleid tot een flinke verhoging van het aantal leads. Bekijk het boek hieronder zonder contactgegevens te geven.

Product design

Na mijn stage ben ik als Product & Marketing Designer gaan werken bij Watermelon. In deze rol heb ik designs gemaakt voor nieuwe functionaliteiten. Daarbij heb ik, om de consistentie en gebruikersvriendelijkheid te waarborgen, gebruik gemaakt van het functioneel design system dat ik tijdens mijn stage heb ontwikkeld.

Een aantal van deze nieuwe functionaliteiten heb ik in online meetings met Watermelon klanten getest. Daarbij hebben we gebruik gemaakt van walk-throughs en interactieve prototypes. Dat laatste gebeurde vooral bij grotere functionaliteiten, bijvoorbeeld voor de e-mail integratie.

Een deel van de email integratie

Ik heb aan een aantal grote nieuwe functies gewerkt. Dit waren onder andere: een nieuw menu, een end-user feedback functie, een billing & abonnement selectie pagina en een iOS app. Voor elke functie heb ik verschillende 'states' gemaakt en zorgde ik dat de 'userflow' tussen de schermen duidelijk was. Ook presenteerde ik mijn designs bij design-developer handoff meetings voor een soepele overdacht aan de developers.

Nieuw plan selectie pagina

End-user feedback functie

Billing functie

Voor de iOS app heb ik me gehouden aan de Apple HIG (Human Interface Guidelines). Ook heb ik een nieuw design system gemaakt, speciaal voor iOS. De pixel schaal en andere variabelen uit het web-app design system kon ik namelijk niet gebruiken voor de mobile app.

Marketing design

Tijdens mijn tijd bij Watermelon heb ik ook social media posts, ads, website afbeeldingen en blogs vormgegeven. Ook heb ik afbeeldingen voor de Watermelon community gemaakt. Samen met een marketeer keek ik naar hoe we de beste post/ad/afbeelding konden maken.